Reklama
 
Blog | Petr Valenta

O hypotéky není zájem

Člověk v rozpuku mládí, s obstojnou mzdou, bez jakýchkoliv finančních závazků a dobrou kreditní historií přemýšlí o koupi staršího bytu - částečně (=~70%) financovaného hypotékou.

Jak naivni - aneb malá reklama na české bankovní instituce.

>>>EOD>>>

Že navzdory rekordně nízké úrokové míře ČNB nabírají retailové hypoteční ( a nejen ty ) sazby opačný trend je informace, kterou asi zachytil každý, kdo občas koukne na zprávy. Střet s realitou, a to nejen co se týče oněch "již od %", byl poněkud drsnějsí než by člověk čekal.

 

ČS

Reklama

Mám tu čest mít už několik let účet u ČS + penzijní spoření – všechny platby logicky prochází přes tenhle účet. Banka má o mě tedy perfektní přehled. Jako první jsem tedy zamířil do svého domovského ústavu a doufal, že reklamních "již od 4,69% p.a." by se mě mohlo týkat.

Hahahaha…

Pan poradce byl milý, ochotný a snažil se poradit. Po chvilce laborování jsme zjistili, že "normální" hypotéku dostanu za 5,69% a "zvýhodněnou" hypotéku za 5,19%. Ta zvýhodněná, to je ta"již od" v reklamě.

Damned!

K tomu takové malé bonusky jako pojištění neschopnosti splácet. Povinně. Nelze ho nemít. Počítejte minimálně 300 měsíčně navíc ke splátce. Pokud si koupíte "lepší" pojištění místo základního, sníží vám drobně i úrokovou míru. Zakopaný pes je v tom, že snížení splátky málokdy alespoň pokryje zvýšení pojistného. A pojistné si navíc člověk nemůže odečíst od základu daně, na rozdíl od úroků.

Výhodná nabídka, ne? Kupujte dokud je…

Damned!

Já : "Proč mám o 0,5 procenta víc? Jsem nesolventní?"
P ( aka Poradce ) : "Ne, mně osobně přijdete bonitní dost."
Já : "Proč mám tedy platit o tolik víc? Už těch 4,69 mi přijde dost nadsazených…"
P : "Já vás chápu, bohužel já nevím, podle čeho vás ten algoritmus hodnotí. Možná je problém, že jste nikdy neměl žádný úvěr nebo úvěrovou kartu abychom viděli, že dokážete pravidelně splácet."
Já : "Takže se mám zadlužit, abych vám ukázal, že se můžu zadlužit?"
(Hlava XXII ?)

 

mBank

Mladá naděje na českém bankovním trhu. Výhodné sazby, nízké poplatky; málo poboček by mi nevadilo protože embosku mi vydají, vybírat z bankomatů ostatních společností bych mohl a zbytek vyřídím přes internet.

V OC kam chodím nakupovat stojí infostánek mBank, který pravidelně sleduji. Resp sleduji hlavně jeho zaměstnance, protože to je občas pohled. Snad pokaždé je tam někdo jiný a navíc velmi často jsou to lidé kteří vypadají, že jim přikázali vzít si košili, kravatu, kalhoty a polobotky – no tak doma něco vyhrabali, ale že by si byli úplně jistí, jak se to zavazuje a upravuje, to zase ne.  Natož že barevný fusky se k této kombinaci příliš nehodí, zvláště máme-li v infostánku pohodlně natažené nohy dopředu, takže barevná duha vykukuje ven.

No co, zkusím to, reference na internetu jsou vesměr pozitivní.

 

Interview 1

P : "Jéé, my tady v kiosku hypotéky neděláme!"

 

Interview 2

Jiný poradce – před sebou na papíře vytištěné nějaké inzeráty z jobs.cz

P : "My tady hypotéky neděláme. Ale kolega je dělá, dejte mi telefon a jméno, on se vám ozve."

Nikdo nikdy nezavolal.

 

Interview 3

Jiný poradce…again.

P : "Tady hypotéky neděláme. Ale my nejsme zaměstnanci mBank, my děláme pro externí společnost a spolupracujeme s většinou bank. Řekněte mi mail, já vám pošlu excelovskou tabulku k vyplnění a podle ní vám navrhnu scénáře u jednotlivých bank a vybereme tu nejvýhodnější."

Loajální jen co je pravda, ale to není moje věc. Outsourcing je moderní, tak ať si ho užijou.

Nikdy nic na mail nedorazilo.

Intermezzo

Vyplnil jsem kontaktní formulář na webu. Pravda, vynechl jsem políčka o kterých jsem si myslel, že je rozhodně nepotřebují pro to, aby se se mnou dokázali domluvit na tom, kdy si dám schůzku s hypotečním poradcem.

Nikdo nezavolal.

Interview 4

Tentokrát ne v mKiosku, ale ve "Financnim centru". Hm, pujcuji max. 50% zástavní hodnoty. Nejlepší sazba s variabilní (=žádnou) fixací. S fixací podobná bída jako ČS. Navíc paní mi zarytě tvrdila, že nelze jako extra zástavu ke kupovanému bytu zastavit polovinu jiného, aniž by vysvětlila, proč si to myslí.

 

UniCredit

Vyplnil jsem na internetu moji představu o hypotéce, email, kontaktni telefon. Na mail mi přišel automaticky vygenerovaný splátkový kalendář mnou zadané hypotéky. Samozřejmě s douškou, že je jen orientační ( = na nic ). Už je to skoro týden a nikdo nevolá.

 

Vyměšuju se na ně.

————————————–

Dneska byla ve zprávách reportáž, jak rekordně klesl objem poskytnutých hypoték…